пʼятниця, 14 липня 2017 р.

Як залучити читачів до бібліотеки і підвищити її відвідуваність

Реалії сучасного соціально-економічного життя неминуче відбиваються на роботі бібліотек. За останні роки значно поширились і збагатились творчі аспекти діяльності публічних бібліотек, виділяються нові перспективні напрямки в обслуговуванні користувачів та популяризації літератури, розробляються нетрадиційні види додаткових послуг, змінюється ресурсний потенціал бібліотек.
Бібліотеки переорієнтовують свою діяльність на інформаційні потреби, запити нових груп читачів: підприємців, спеціалістів у сфері бізнесу, реклами, менеджменту, учнів і студентів нових типів навчальних закладів, представників політичних партій, владних структур, релігійних конфесій, безробітних, дітей найменшої вікової групи. В бібліотек появились нові аспекти діяльності – це участь бібліотек в інформаційному забезпеченні державних, регіональних, місцевих цільових програм, що сприяло укріпленню їхніх зв’язків з органами влади, соціальними службами, громадськими організаціями.
Для оцінки роботи бібліотек дуже важливим є показник їх соціальної ефективності, привабливість бібліотек серед місцевої громади. До показників соціальної ефективності відносять: кількість обслужених користувачів, відвідуваність, у тому числі масових заходів та документовидача. Кількісні дані зазначених показників мають бути постійно на контролі працівників бібліотек. Їх коливання (зменшення, збільшення,) повинні аналізуватися, вживатися заходи щодо їх зміни.
Сьогодні особливе місце займає показник відвідуваності користувачами бібліотеки. Його показники вказують на більшу ефективність роботи, на затребуваність громадою бібліотеки.
Збільшенням кількості відвідувань бібліотеки, підвищення рівня її затребуваності - це проблема для всіх публічних бібліотек. Кожна бібліотека по-своєму намагається її вирішити. Це можуть бути нові напрями й форми роботи: організація обслуговування дитячого населення через пункти видачі літератури в дошкільних та навчальних закладах, а дорослого – в закладах і установах, пунктах соціального обслуговування , тощо; створення «бібліотеки без стін» (на вулиці, у зручному місці); урізноманітнення форм сучасних масових заходів; заміна незмінних роками форм заходів на інтерактивні; залучення, волонтерів, які б допомагали у проведенні різноманітних свят, акцій, програм; постійне вивчення запитів, уподобань, бажань користувачів; функціонування бібліотечних центрів спілкування; якісна й добре організована бібліотечна реклама; облаштування території навколо будівлі бібліотеки; зручний естетичний простір приміщення, та окремих зон.
Для того, щоб бібліотека відповідала сучасному рівню їй необхідно:
  • робити те, чого не робить ніхто; 
  • дружити з владою, зацікавлюючи її співпрацею, доводячи корисність бібліотеки; 
  • шукати варіанти і можливості, а не наголошувати на нереальності вирішення проблем;
  • брати ідеї в інших, трансформувати їх під стратегію свого закладу; 
  • креативити, впроваджувати, апробовувати, міняти і знову впроваджувати.
Багато робимо ми, цікаво і дуже багато роблять колеги в Україні і за кордоном. Давайте знайомитися, вибирати, впроваджувати і добиватися успіхів.

РЕКЛАМА, ПРОМОУШН, ІМІДЖ
  • Цікаво і незвично прикрасити приміщення бібліотеки (банери, рекламні щити, віконні вітрини, виносні щити з щоденним «Меню», ай стопери)
  • Повісити над входом неонову рекламу
  • Оформити вхідні двері у вигляді відкритої книги
  • Намалювати на асфальті недалеко від бібліотеки сліди, що ведуть в бібліотеки
  • На відстані від бібліотеки встановити прикольний покажчик «Бібліотека там»
  • Орендувати бібліотечний трамвай/велосипед/будиночок, який їздитиме по місту. Хоча б під час районних заходів велосипед чи самокат з рекламою бібліотек
  • Роздати листочки з рекламою в громадських місцях 
  • Роздати рекламу із запрошенням в бібліотеку молодим мамам
  • Недалеко від бібліотеки влаштувати флешмоб на бібліотечну тему
  • Налагодити співпрацю «Бібліотека + McDonald's» (Піца. Суші. Вода). При кожному замовленні вручати рекламну продукцію бібліотеки, яка розташована поруч
  • Надрукувати закладки з анонсами заходів і вкласти їх у книги
  • Відправити розсилкою по електронній пошті інформацію про заходи в конкретній бібліотеці
  • Вкинути листівки у поштові скриньки сусідніх будинків
  • Заховати рекламу в повітряні кульки
  • Включити бібліотеки в туристичні маршрути міста
  • Вручити молодим матерям при народженні дитини «Пакет майбутнього читача» з книгами, брошурами і запрошенням записатися в бібліотеку
  • Провести День самоврядування
  • Практикувати бібліо гру «Дублер шоу»
  • Провести день відкритих дверей і екскурсії по бібліотеці
  • Подарувати кожному відвідувачу посміхайлик
  • Встановити в бібліотеці гойдалки, пуфи, місця для лежання: диван, гамак, крісло-гойдалку і т.д.
  • Поселити в бібліотеці ай стопер: річ чи тваринку, провести заходи, присвячені вихованцям
  • Організувати бібліотечне радіо
  • Організувати бібліотечки в прийомних кабінетах поліклінік і ін.
  • Налагодити співпрацю з центрами (сім’ї, молоді, жінок, ветеранів тощо)
АДАПТУВАННЯ І РЕВІТАЛІЗАЦІЯ БІБЛІОТЕЧНОГО ПРОСТОРУ
  • Дозволити найактивнішим читачам взяти участь у розробці дизайну приміщення своєї бібліотеки. Можна оголосити конкурс на кращий дизайн якоїсь зони
  • Розмістити навігацію всередині бібліотеки
  • Зняти кліп відомого співака або групи в бібліотеці з зазначенням адреси бібліотеки
  • Обладнати читальний зал в стилі дитячої кімнати вокзалу, інтер’єру корабля, літаючої тарілки, будь-якому іншому
  • Оформити фасад бібліотеки, адаптувавши до особливостей (екстер’єру) мікрорайону
  • Книжково-ілюстративні виставки і вернісажі поза бібліотек. Нинішній музейний і бібліотечний тренд. Можна показати частину колекції, стимулювавши перегляд іншої частини уже в бібліотеці
  • Бібліотечні музейні і меморіальні колекції і експозиції. Особливо актуальні, якщо в зоні обслуговування бібліотеки нема нічого подібного. Можна почати з музею вулиці чи мікрорайону і т.д. 
  • Обладнати в бібліотеці автомат з видачі кави, чаю і шоколадок
БІБЛІОТЕКАР І КОРПОРАТИВНИЙ СТИЛЬ – ОБ’ЄКТИ РЕКЛАМИ БІБЛІОТЕКИ
  • Переодягнути співробітників бібліотек в героїв цікавих і популярних казок
  • Ввести «круту і хіпстерську» уніформу для співробітників бібліотеки
  • Обрати корпоративний колір (сайту, блогу , елементів одягу, сувенірної і подарункової продукції)
  • Організувати в бібліотеці карнавал по мотивах популярної книги
ПРОЕКТНО-АКЦІЙНА, СОЦІАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ
  • Розробляти і реалізовувати соціально корисні програми і проекти
  • Брати участь в реалізації загально районних і міських програм (на партнерських засадах)
  • Здійснювати інформаційне забезпечення і супровід реалізації загальнодержавних програм.
  • Адміністративні послуги (е-урядування, ПДГ та інші)
  • Різні програми, практикуми, тренінги для молоді. «Прикид & Мейкап» з фахівцями моди і макіяжу. Використовуючи бібліотечні подіуми апробовувати зразки одягу, аксесуарів тощо
ПІАР-МЕНЕДЖЕРИ БІБЛІОТЕКИ - ЧИТАЧІ
  • Вивісити фото знаменитостей, які є читачами бібліотеки, зі словами «Я тут читаю», «Це моя бібліотека»
  • Провести День читача/Місяць читача. Можна номінованих (найвідданішого, найактивнішого, найстарішого, наймолодшого, найдосвідченішого і т.д.)
  • Зробити фотоальбом «Кращі читачі бібліотеки» або стенд «Лідери читання»
  • Влаштувати гучні читання в стаціонарах, таборах. (роздати де-небудь посміхайлики чи смайлики зроблені з паперу, і попросити ці посмішки повернути в бібліотеку)
  • Влаштувати бенефіс читача (найуспішнішого). Успіх читача = успіху бібліотеки
  • Залучити читців на громадських засадах з організацією «Школи читців» при бібліотеці
ПРОМОЦІЯ ЧИТАННЯ, КНИГИ
  • Влаштувати авторське читання зірок у бібліотеці
  • Влаштувати вечірні чаювання з обговоренням прочитаних книг
  • Піти з книжками в дитячі садочки, школи, громадські місця
  • Виставити у вікна книжкові новинки. Оформити вікна під певну пору року
  • Організувати «казкотерапію» для найменших і книготерапію для дорослих
  • Попросити читачів залишати відгук про книгу у вигляді куточка-закладки
  • Відкрити вікна, щоб було видно книжки
  • У книги вкладати закладки зі списком схожих книг
  • Провести квести, пішохідні екскурсії за сюжетами книг
  • Покласти в книгу бібліотечний лотерейний квиток і щотижня влаштовувати розіграші
  • Оголосити, що в грудні кожен відвідувач дізнається в бібліотеці одну ТАЄМНИЦЮ! Таємницю придумати пізніше
  • Запровадити неформатні, креативні заходи, після яких читачам захочеться взяти книги
  • Оформити в бібліотеці виставку заборонених, призабутих книг
  • Вести колонку бібліотекаря в дитячому журналі або в регіональному виданні
  • Використовувати віртуальні книжкові полиці, встановлені у вагонах метро, спеціально для власників смартфонів. Пасажири читають на смартфонах перші 10 сторінок будь-якої книги, представленої на віртуальній полиці, пізніше, вийшовши з підземки і орієнтуючись за допомогою навігатора свого мобільного пристрою, можуть відшукати найближчу філію бібліотеки, щоб взяти повний текст обраної ними книги в твердій обкладинці
ПОСЛУГИ
  • Будь-які соціально-корисні і культурно-просвітні активності, які здатні привернути увагу і мати соціальну чи економічну користь
  • Бібліо і книжкова терапія як складова комплексного лікування (в лікувальних і реабілітаційних закладах як)
  • Влаштувати цикл майстер-класів/лекцій з різних тем
  • Влаштувати при бібліотеці безкоштовні курси чогось сучасного і дуже крутого
  • Відкрити в бібліотеці кінозали
  • Встановити стенд для малювання на ньому маркерами або балончиками
  • Основи бебісіттінга з молодшими братами і сестрами
  • Провести акцію «Вірші-пока-ви-чекаєте». Або, відповідно спеціалізації бібліотеки якусь суспільно корисну інформацію: вихідні в місті, мистецькі заходи, благодійні заходи, ярмарки. Якщо є телевізор –віртуальні виставки, туристичні чи музейні екскурсії 
  • Організувати живі музичні концерти (рок, хіп-хоп, художні виставки
  • Організувати вечірку в книжковому стилі, літературні паті і тусовки
  • Видавати додому не тільки книги, а й настільні ігри
  • В районних і міських заходах бути модераторами заходів
  • Вихідні в бібліотеці
  • Погодинний графік послуг. Кожна бібліотека встановлює свій графік. Наприклад: Середа - 12.00-13.00 – майстер-клас, 15.00 – літературна вітальня. 17.00-18.30. – спілкування однодумців
  • Бібліографічне видання як інформаційно - рекламний бренд бібліотеки
  • Облаштувати зони настільних ігор
СТИМУЛЮВАННЯ ВІДВІДУВАННЯ
  • Зацікавити просуванням талановитих і творчих користувачів (організувати виставку робіт. Літературний чи сольний дебют, допомогти у виданні невеликої літературної збірочки)
  • Організуватии незвичайні романтичні зустрічі для закоханих у бібліотеці
  • Провести іменини. Влаштувати виставку книг, присвячену історичним особистостям, які носили певне ім'я. Як варіант — день рідкісного імені
  • Подарувати читачам бібліотеки можливість влаштовувати весілля і день народження в бібліотеці
  • Організувати селфі і дискотеку в бібліотеці
  • Влаштувати читаючій родині сезонну фотосесію в подарунок
  • Організувати при бібліотеці інтелектуальний клуб (будь-яке об’єднання за інтересом)
  • Подарувати кожному п'ятому (десятому/сотому) відвідувачеві подарунок (можна – відвідування перукарні чи спортивного центру (за їх рекламу)
  • Влаштувати усередині бібліотеки нагородження читачів за номінаціями
  • Надати безкоштовний Інтернет (другу годину) в якості заохочення за що-небудь
  • Надати можливість отримати в бібліотеці у тимчасове користування не тільки друковані, а й електронні книги і планшети
  • Збирати читацький пазл: за відвідування — детальку. Хто збире повний пазл отримає нагороду
  • Дозволити користуватися безпарольним Wi-Fi

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...